FAQ: Ofte stilte spørsmål og svar

Under finner du ofte stilte spørsmål og svar fra ansatte og utleiere. Scroll ned for å lese. Lurer du på noe annet? Kontakt oss på post@prodess.no.

FAQ: Ansatte 

Hvordan registrerer jeg meg som bruker?

  • For å leie firmahyttene og -leilighetene må du være ansatt i en av våre medlemsbedrifter. Hvis din bedrift er medlem, send en e-post til post@prodess.no så hjelper vi deg med dette.
  • Hvis din bedrift ikke er medlem enda, send oss gjerne informasjon om hvem vi kan kontakte, for å presentere konseptet.

 

Jeg har bestilt firmahytte. Når får jeg informasjon om nøkler, adresse, kontaktperson og hytteregler?

  • Du får automatisk tilsendt denne informasjonen på e-post straks din betaling er registrert. Les informasjonen nøye. Det kan være enkelte ting du må avtale på forhånd, for eksempel bestilling av utvask eller opplysninger i forbindelse med innsjekk på stedet.

 

I hytteprofilen står det et antall sengeplasser, antall personer det er plass til. Inkluderer dette også små barn?

  • Ja. Dette antallet inkluderer også barn, uansett alder. Hvis det står i hytteprofilen at det er mulighet for å leie ekstra barneseng, kan du sende oss en e-post så avtaler vi dette med utleier for deg.
  • Antallet som er oppgitt i hytteprofilen er maksimum antall personer. Det er ikke lov for flere enn dette å bo i boligen.

 

Jeg har bestilt firmahytte, men vil endre reisedatoer. Kan jeg endre bestillingen?

  • Ja, før du eventuelt har fått tildelt/bekreftet bestillingen kan du endre reisedatoer. Dette kan du gjøre på din side, under “aktive bestillinger”.
  • Hvis du allerede har fått tildelt/bekreftet bestillingen, må du kontakte post@prodess.no. Hvis den endringen du ønsker er mulig så hjelper vi deg med dette, men det tilkommer et endringsgebyr på kr 500,-.

 

Jeg har bestilt og fått tildelt firmahytte, men kan ikke reise likevel. Kan jeg endre navn på bestillingen og overdra bestillingen til min kollega som vil reise i stedet for meg?

  • Ja, men det må sendes en skriftlig forespørsel til post@prodess.no og det tilkommer et endringsgebyr på kr 1000,-. Det må også godkjennes av utleier, spesielt ved utenlandsreiser der navn på leietaker må registreres på forhånd for å få lov til å leie ut.

 

Jeg har bestilt firmahytte, men kan ikke reise likevel. Kan jeg kansellere bestillingen?

  • Du kan fritt kansellere en bestilling innenfor 24 timer etter at bestillingen er bekreftet/tildelt deg, så lenge det er minst 14 dager før ankomstdato.
  • Senere enn 24 timer etter at bestillingen har blitt bekreftet/tildelt deg, eller hvis det er mindre enn 14 dager til avreise, er bestillingen bindende. Du kan kansellere bestillingen på din side, under aktive bestillinger.
  • For kanselleringer senere enn 24 timer etter tildeling, se våre regler og vilkår for informasjon om kanselleringsgebyr.

 

Jeg har bestilt utvask. Hva må jeg gjøre i tillegg til dette?

  • Selv om du har bestilt utvask må du sette ting tilbake på plassen sin, og vaske opp det du har brukt av kopper og kar. Husk å tømme kjøleskap, ta med dine matvarer, flasker og tørrvarer tilbake og kast søppel. Har du brukt peis/vedovn, må denne tømmes for aske.

 

 

FAQ: Utleiere 

Hvilke prisbetingelser har dere?

  • Vi trekker en provisjon på 5% fra dine totale leieinntekter.

 

Hvor lang tid har jeg på å bekrefte en bestilling?

  • Du har 48 timer på å bekrefte bestillingen. Det er svært viktig at dette gjøres innen fristen.

 

Hvilke kanselleringsregler gjelder for leietakere?

  • De første 24 timene etter at du har bekreftet bestillingen, har leietaker rett til fri kansellering så lenge det er minst 14 dager til leieoppholdet starter. Dette er for at leietaker skal kunne sjekke at de får flybilletter, og liknende. Les mer om kanselleringer og når du har rett på kompensasjon i våre regler og vilkår.

 

Hvem er kundene deres?

  • Kun registrerte ansatte i våre medlemsbedrifter kan bestille firmahytter og -leiligheter gjennom Prodess. Prodess er et norskt selskap og har kun norske bedrifter som medlemmer. Mange bedrifter bruker Prodess som sitt tilbud på firmahytter, som er et populært velferdsgode.

 

Hvorfor må jeg bekrefte hver bestilling?

  • I tillegg til å registrere tilgjengelighet for hytta eller leiligheten, trenger vi en siste bekreftelse fra deg før vi tildeler leieperioden. Dette er for å unngå dobbeltbestillinger.

 

Hva er base price?

  • Dette er den ordinære leieprisen, normalt lavsesongsprisen, som oppgis dersom ikke spesialperioder er registrert. Du trenger ikke angi start- og sluttdato for base price, da denne vil være løpende. Derfor er det lurt å registrere de spesialperiodene du har, så langt frem i tid som mulig, og blokkere opptatte dager fortløpende.

 

Kan jeg legge inn en rabattert ukespris?

  • Under special periods kan du legge inn en egendefinert pris et gitt antall dager dersom du har perioder du ønsker å tilby spesielt lave priser.

 

Hvordan bruker jeg special periods?

  • Special periods, eller spesialperioder, er de leieperiodene der prisene avviker fra base price. Som regel er spesialperiodene høysesonger som jul, påske og fellesferien. De prisene du legger inn her vil overkjøre base price i den registrerte perioden.

 

Når mottar jeg betaling for leie?

  • Du vil motta betaling for leie den 25. i måneden, for alle bekreftede bestillinger som er betalt av leietaker innen den 20. i måneden, og betalingen mottar du måneden før leieoppholdet starter. Dersom leieoppholdet ble bestilt i samme eller følgende måned, og leietakers betaling skjer etter den 20., vil beløpet overføre til neste måneds utbetaling til deg.

 

Jeg fikk e-post om ny bestilling, men jeg finner den ikke i systemet.

  • Når du logger inn kan du gå til hovedmenyen og klikke på My bookings for å se en full oversikt over bestillingene du har mottatt. Vær også oppmerksom på at leietakeren kan ha slettet sin bestilling i mellomtiden.

 

Hvordan registrerer jeg opptatte perioder i kalenderen?

  • Gå til Calendar og registrer datoene du vil blokkere.

 

Jeg leier ut i andre kanaler. Hvordan kan jeg synkronisere kalenderne?

  • Hvis du leier ut i andre kanaler, for eksempel på finn.no eller AirBnb vil de kunne tilby en kalender-lenke. Denne lenken kan du kopiere, og legge inn i systemet vårt, slik at Prodess-kalenderen er helt oppdatert. Vi anbefaler allikevel å sjekke Prodess-kalenderen 1 x i måneden, for å være helt sikker på at alt stemmer. Gå inn på Calendar, velg Import/Export, og legg inn kalender-lenken her. Da vil du ha full oversikt over all din utleie i kalenderen.  

 

Betaler jeg en ekstra kostnad for å markedsføre hytta/ferieboligen i deres nyhetsbrev, Facebookside eller lignende?

  • Vi tar oss av markedsføringen for deg, helt gratis. Du vil også motta nyhetsbrev med tips underveis. Kontakt oss gjerne på post@prodess.no dersom du har spørsmål eller tilbakemeldinger.